Monday, May 21, 2007

Siapa lebih celupar sehingga tahap maki Melayu!!!



Ungkapan Ahli Parlimen BN Kinabatangan itu terhadap YB Fong Po Kuan DAP-Batu Gajah ‘bocor tiap-tiap bulan’ bukanlah isu besar sangat kalau nak dibandingkan dengan beberapa insiden yang pernah berlaku masa perdebatan dalam dewan. Tetapi oleh kerana semua ini mainan media maka isu ini sudah menjadi isu besar.

Sebenarnya adalah lumrah pada setiap sesi ada saja ahli parlimen yang laser , seolah-olah tidak diinsuranskan mulutnya dan celupar. Mungkin para YB ini berfikir mereka mempunyai kekebalan imuniti sebagai ahli parlimen yang bebas berbicara maka mereka boleh bercakap apa sahaja.


Isu Bung Mokthar berkata “ Mana ada bocor... Batu Gajah tiap-tiap bulan pun bocor juga ” teus dijadikan mainan oleh pembangkang khususnya DAP. Seolah-olah DAP ini begitu suci dan jujur tidak bercakap seperti itu kepada BN. Mari kita lihat perbahasan tahun 1996 yang lebih jauh sensitifnya. Kalau hal ini berlaku pada tahun 2007 sudah tentu lebih hebat panasnya. Bayangkan kalau yang dikutuk ini ialah DAP sudah tentu lebih panas.Kesimpulannya mudah..kalau Melayu yang dimaki atau kutuk oleh DAP tak apa..ini demokrasi yang sebenar. tapi kalau tersebut sedikit sahaja perkataan sensitif Cina.."tidak boleh ini sensitiviti kaum". Mulalah akhbar cina bermain api..

Dalam kehangatan perbahasan tahun 1996, Karpal Singh melabelkan bekas Ketua Menteri Melaka sebagai ‘PUKI mak punya Melayu’ menyebabkan Datuk Noh melenting dan meminta Karpal menarik balik kenyataannya. Ahli-ahli Parlimen lain turut menuntut perkara yang sama, tetapi kata Karpal Singh, Melayu yang dirujuknya itu bukan seorang ahli dewan dan tidak dilindungi imuniti.
Begitu juga dengan Lim Guan Eng satu ketika dulu dan bapanya, Ketua Pembangkang Lim Kit Siang dulu dan kini yang apabila bangkit sahaja memungkinkan berlakunya pertengkaran, kadang-kala melibatkan isu-isu perkauman. Nak dengar yang hebat-hebat lagi, carilah handsard (catatan bertulis setiap patah yang diucapkan di dalam dewan) oleh Mohd. Sabu, Mahfuz Omar, Husam Musa, Apandi Ali atau mendiang P. Patto. Pendek kata, pertelagahan, perbezaan pendapat, maki hamun, tuduh-menuduh dan juga salah-menyalahkan adalah mainan dewan persidangan.

Dari segi teknikal sebenarnya Bung Mokhtar boleh mengelak bahawa yang dia maksudkan bukan Fong Poh Kuan kerana “Batu Gajah tiap-tiap bulan pun bocor juga” boleh dimaksudkan perkara lain sama seperti teknik Karpal Singh pada tahun 1996 merujuk kepada bukan ahli dewan yang dilindungi imuniti.

Bagaimanapun Bung Mokhtar dan Mohd Said telah memohon maaf maka isu ini telah selesai. Isu dewan sepatutnya selesai di dewan tidak perlu di luar

Isu lebih besar.. menyentuh sensitiviti kaum

Karpal Singh melabelkan bekas Ketua Menteri Melaka sebagai ‘PUKI mak punya Melayu’ atau Lim Kit Siang banyak mengutuk orang Melayu dalam sesi perbahasannya tidakpun menjadi isu kepada negara. Kenapa? Kerana BN memahami ahli Parlimen boleh bercakap apa sahaja. Isu dewan selesaikan di dewan.

Kerana kelantangan Bung Mokhtra tiba-tiba pula DAP mahu menganjurkan satu forum mengenai menghormati wanita di sebuah dewan di Kuala Lumpur, pada hari Khamis ini.

Rasanya DAP perlu menganjurkan seminar bagaimana untuk menghormati Melayu dan mengawal mulut terlebih dahulu. Rupanya DAP terasa untung dengan isu bung mokhtar. Apa pun isu ini tetap ada hikmahnya, DAP tentu lebih berhati-hati bercakap pula. Bagi BN lain kali kalau DAP bercakap mengenai kaum main saja dalam media kita.

16 comments:

WAJA said...

btul ke?

gelagat niaga said...

Memang betul la tu !

Bukan ke DAP tu parti 'Chauvinist Bukan Melayu'?

Tapi Melayu ni dah memang jenis kaum yang terlampau 'tolerant', apabila semasa ratusan tahun dijajah oleh pihak Barat, maka penjajah dapat sikit demi sedikit 'serapkan' kaum asing ke tanah Melayu sehingga dah 'terlepas' hilang Tumasik (Singapura) ke tangan lain. Begitu juga sudah hampir sama ramai bilangan kaum asing dengan kaum peribumi 'diserapkan' oleh penjajah sebelum Malaya jadi Merdeka!

Tahun 1969, barulah nampak biadap dan 'taring' kaum bukan Melayu 'mencabar' kesabaran & toleransi orang-orang Melayu, sehingga tercetusnya tragedi Mei 13 tu!

Sekarang toleransi orang Melayu sudah lebih kepada bukan-Melayu (semacam DAP - Chauvinist)), iaitu lebih daripada Melayu (yang lupa-diri) semacam Melayu dalam UMNO. Pilihan & prioriti mana yang sepatutnya Melayu buat ni?

Terlampau tolerant si kebanyakan mamat Melayu sehinggakan nak tunggu tragedi perkauman berlaku lagi? Tak payah lah!

Tolerant tak bertempat! Fikir-fikirkan.

Anonymous said...

cina dgn indai ni tak sedar dek untung.. org dah kasi duduk malaysia tuh duduk ajelah... nak kepoh2 nk maki2 org melayu buat apa.. xingt ke korang semua tu pendatang asing yg dibawa masuk oleh penjajah jer...

Anonymous said...

sebenarnya sejak dua menjak ini keadaan di malaysia menjadi huru hara akibat kemenangan parti PKR yang disokong dan dibantu oleh parti PAS yang kebanyakannya terdiri dari orang2 yang bodoh dan tolol yang inginkan perubahaan. Mereka marah pada kerajaan dan sesetengah pemimpin sehingga sanggup mengadaikan maruah melayu.
Mereka inginkan perubahaan dan sekarang kita lihatlah perubahaan yang telah mereka lakukan...sentimen perkauman hampir terjadi. Maki memaki sering kedengaran didalam dewan parlimen...reformasi....reformasi yang mereka laungkan semuanya tak bertempat dan tak bermakna apa2pun malah mereka ini menghabiskan masa hanya untuk mempropagandakan keadaan yang dulunya tenang, harmoni dan bebas dari sikap perkauman dan sakit hati. Orang2 dikalangan PAS ini yang membantu PKR ini masih tidak sedarkan diri...mereka ini hanya digunakan oleh Parti DAP dan PKR sahaja sehingga ruang untuk mereka menempil pun tiada kalau ada pun hanya kerana kasihan saja. Agama menjadi taruhan sampai kerana politik mereka sanggup mengubah pendirian dan pandangan. Mengangkat sumpah memegang al-quran dianggap macam kristian...agama apa yang tok guru tu pakai yea? nama je tok guru tapi akal hanya pendek saja.

Anonymous said...

buang ke laut je diorang ni

shidi said...

Sebagai orang muda dan hanya baru 2 kali sahaja layak mengundi, bertuah dan bersyukur dengan pilihan memberi undi kepada PKR di shah alam.
Namun kami pasti pemberian undi itu hanyalah percuma dan bersifat sementara bagi mengajar parti yang kami cintai UMNO.
Kepincangan dalam UMNO sudah terlalu teruk sehinggakan budak sekolah rendahpun menyedarinya, namun setelah kejatuhannya pada pilihanraya lepas menampakkan sinar perubahan yang kami orang muda harapkan.
Kepada mereka yang tua bertindak sebagai pemimpin, peganglah amanah yang kami beri dan janganlah kamu gadaikan masa depan kami masa depan anak bangsa mu demi kemewahan yang sementara...

Anonymous said...

kalu aku ada kemahiran macam sniper....aku tembak je karpal singh tu....dahlaa pakai kerusi roda...ada masalah kencing(neurogenic blaadder)...tunggu nak mampus je....Allah bg kita buka fikiran, org macam karpal singh ni macam penjajah british dulu...macam sial la...

Anonymous said...

Satu hari nanti Kapal misti karam punya..

BorneoKuku said...

Yang saya fahamlah, Kita rakyat malaysia hidup aman dan damai.Kita duduk dan renung kan kembali siapakah dan mengapa rakyat bangun untuk menentang kerajaan hingga timbulnya benci membenci antara kaum. sekarang in sudah jelas, terang dan nyata sekali politik malaysia KOTOR. Semua orang tahu UMNO dan BN bermain kotor, sebab itulah ada di kalangan rakyat yang bangun dan berjuang demi untuk menegak keadilan.

Di Sabah, Kebanyakan tanah milik peribumi sabah sudah di rampas oleh syarikat besar yang mendapat kelulusan daripada pihak kerajaan. Sebab itu ada peribumi yang bangun untuk menentang kerajaan.Mereka makan rasuah, dan sebagainya..kami penduduk yang jakun dan sakai ini tidak dapat berbuat apa-apa, kerana kuasa wang lebih hebat daripada undang-undang.Apa yang kami boleh bUAT adalah menyerahkan segala nya kepada TUHAN yang maha kuasa untuk mengadili mereka yang menindas kami

Kami tidak menentang UMNO atau BN, mala kami amat menyukai mereka, Namun jika mereka merampas hak kami sebagi perbumi di sabah, maka kami akan bangun untuk menentang.Apakah salah kami? UMNO dan BN adalah satu bentuk penjajah baru di negara sendiri.

Harapan saya adalah semoga ada pemimpin di Sabah yang dapat mengeluarkan Sabah dari sebahagian daripada Malaysia. Menjadi negara kecil seperti Brunei dan Singapura.

Mengenai kaum pula, Kalau di ikut kan sejarah, kaum CINA berasal daripada negara China yang datang ke malaysia sebagi pedagang, semantara Kaum india berasal daripada India juga datang ke malaysia sebagai pedagag. Sementara MELAYU adalah bersasal daripada Jawa Indonesia atau Kepulauan Riau Indonesia.

Jadi jangan lah kita menuduh kaum - kaum lain asing atau tidak sebaliknya "tepuk dada tanya selera", Masing-masing datang ke Tanah Melaya untuk hidup aman dan damai.

Semantara kaum yang perlu di utamakan ialah kaum peribumi seperti KadazanDusun di Sabah,Iban,Dayak dan lain2 peribuni di sarawak, Serta orang Asli yang terdapat di semenanjung Malaysia. Mereka lah yang ada hak 100 peratus ke atas Tanah malaysia, Sabah Dan sarawak. Malangnya mereka ini di pinggir dan dalam proses untuk menempatkan mereka sebagai asing di negara sendiri.

Harap maaf jika komen ini menyinggung perasaan anda pembaca.Tapi renung kan la...byee

Anonymous said...

namapun Tanah Melayu tak plk panggil tanah cina ke tanah india ke....buta sejarah
pegi masuk sekolah blk....

Anonymous said...

Saya terpanggil utk menjelaskan sedikit fahaman sesetengah org yg kurang maklumat tentang sejarah ni...sewaktu merdeka dahulu semenanjung telah membawa sekali Sabah Dan Sarawak untuk sama-sama merdeka ..Bayangkan klu tidak kita smua masih lagi belum merdeka hingga skrg.

Sepatutnya kita bersyukur dan org2 tua kita dahulu faham kita perlu bersatu untuk memerdekakan diri kita bangsa kita dan negara kita yg kita cintai, tidak kira apapun bangsa dan agama kita pada masa itu.

Skrg ni, kita blh lihat perubahan ketara pembangunan yg berterusan di negara kita..tapi kita juga mesti faham pembangunan itu sesuatu yg mahal harganya dan perlukan sokongan semua rakyat di Makaysia ni.Pembangunan luar bandar juga sedang dijalankan cuma kita perlu bersabar sedikit sementara perubahan itu tidak akan berlaku dlm masa yang singkatlebih2 lagi dgn gangguan pihak2 yg cuba melemahkan pentadbiran negara kita..Saya sendiri mengenali ramai rakan dari Sabah dan Sarawak maupun yg bukan beragama Islam dan toleransilah yg paling penting supaya kita dapat sama2 mengenali hati budi masing2.
Kalau kita lihat di negara maju sekalipun ..masih terdapat ramai rakyat mereka yang susah dan masih memerlukan bantuan kerajaan sebenarnya .Pembangunan merekapun masih belum menyeluruh lebih2 lagi dikawasan pendalaman inikan pulak kita yg baru setengah abad merdeka.
Kerajaan pada pandangan saya tidak memencilkan kaum2 lain di negara kita ini baik dari segi ekonomi maupun soal agama.Kita lihat saja siapa yg memonopoli ekonomi negara kita tapi itulah manusia dah dapat banyak nak banyak lagi sampai hak org lain pun dia nak balun.Cubalah renung sedikit betapa mereka beruntung kaum melayu mempunyai kesabaran yg tinggi dan masih waras utk menerajui masa depan kita semua.
Akhir kata ingat lah kita semua tidak akan dapat semua yg kita ingini berseorangan tetapi kita akan dapat buat segalanya bersama.Bye.

oakleyses said...

nike free, michael kors handbags, louis vuitton outlet, oakley vault, coach outlet, polo ralph lauren, coach outlet store online, prada outlet, tiffany jewelry, true religion outlet, louis vuitton outlet online, cheap oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, true religion, burberry outlet online, jordan shoes, michael kors outlet online, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, red bottom shoes, nike air max, longchamp outlet, tory burch outlet online, ray ban sunglasses, prada handbags, longchamp outlet online, michael kors outlet online, gucci handbags, oakley sunglasses, kate spade outlet, louis vuitton, nike air max, longchamp handbags, christian louboutin outlet, kate spade outlet online, ray ban outlet, chanel handbags, burberry outlet online, coach purses, christian louboutin, michael kors outlet, tiffany and co jewelry, michael kors outlet store, coach outlet, christian louboutin shoes, nike outlet, louis vuitton handbags

oakleyses said...

nike free, nike roshe, timberland, ralph lauren pas cher, longchamp pas cher, north face, michael kors canada, chaussure louboutin, nike blazer pas cher, ray ban uk, hermes pas cher, sac michael kors, louis vuitton, oakley pas cher, louis vuitton pas cher, true religion outlet, scarpe hogan, barbour, nike air max, true religion jeans, north face pas cher, air max pas cher, louis vuitton uk, sac louis vuitton, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, nike roshe run, burberry pas cher, nike air force, converse pas cher, new balance pas cher, vans pas cher, hollister, nike free pas cher, sac vanessa bruno, mulberry uk, michael kors uk, lululemon, longchamp, ray ban pas cher, ralph lauren, air max, air jordan, guess pas cher, nike air max, tn pas cher, hollister

oakleyses said...

nike free, nike roshe, timberland, ralph lauren pas cher, longchamp pas cher, north face, michael kors canada, chaussure louboutin, nike blazer pas cher, ray ban uk, hermes pas cher, sac michael kors, louis vuitton, oakley pas cher, louis vuitton pas cher, true religion outlet, scarpe hogan, barbour, nike air max, true religion jeans, north face pas cher, air max pas cher, louis vuitton uk, sac louis vuitton, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, nike roshe run, burberry pas cher, nike air force, converse pas cher, new balance pas cher, vans pas cher, hollister, nike free pas cher, sac vanessa bruno, mulberry uk, michael kors uk, lululemon, longchamp, ray ban pas cher, ralph lauren, air max, air jordan, guess pas cher, nike air max, tn pas cher, hollister

oakleyses said...

nfl jerseys, herve leger, canada goose outlet, p90x workout, jimmy choo shoes, giuseppe zanotti, bottega veneta, ugg, celine handbags, reebok shoes, insanity workout, uggs on sale, nike huarache, wedding dresses, soccer shoes, babyliss, canada goose, ferragamo shoes, asics shoes, ugg boots clearance, replica watches, uggs outlet, uggs outlet, mont blanc pens, lululemon outlet, birkin bag, ugg boots, nike roshe, hollister, canada goose outlet, longchamp, mac cosmetics, north face jackets, vans outlet, mcm handbags, north face jackets, chi flat iron, soccer jerseys, nike trainers, ugg outlet, ghd, abercrombie and fitch, canada goose outlet, instyler ionic styler, valentino shoes, beats headphones, marc jacobs outlet, new balance outlet, ugg soldes

oakleyses said...

canada goose, hollister clothing, uggs canada, toms outlet, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre femme, pandora jewelry, louboutin, nike air max, pandora charms, supra shoes, moncler outlet, thomas sabo uk, ray ban, converse, lancel, gucci, replica watches, baseball bats, moncler, ugg, swarovski jewelry, timberland shoes, canada goose, links of london uk, louis vuitton canada, canada goose pas cher, moncler outlet, converse shoes, parajumpers outlet, moncler, air max, hollister, ralph lauren, hollister canada, karen millen, iphone 6 case, wedding dress, vans, moncler, canada goose, swarovski uk, pandora uk, moncler, moncler, oakley, coach outlet