Saturday, May 19, 2007

Ulamak Pas VS Sekular PAS


Pertandingan bagi jawatan Timbalan Presiden PAS dalam muktamar parti itu 1 Jun ini sekali lagi akan menyaksikan pertembungan antara pemimpin aliran ulama dengan profesional. Beberapa kawasan PAS di Kedah telah mencalonkan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib (atas), 63, untuk menentang penyandang jawatan itu, Nasharuddin Mat Isa, (atas) 45, dalam muktamar kelak.
Dalam muktamar lalu, beberapa jawatan utama dimenangi golongan bukan ulama yang beraliran sekular seperti timbalan presiden dan ketiga-tiga Naib Presiden - Datuk Husam Musa, Mohd Sabu dan Datuk Hasan Ali. Selain itu Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPP), Salahuddin Ayub dan Setiausaha Agung, Datuk Kamaruddin Jaafar juga bukan dari aliran agama dalam barisan kepimpinan PAS.
Hadi nampaknya mahu menyelamatkan PAS dari golongan sekular ini. Maka Hadi telah merancang menjatuhkan Nasharudin Isa. PAS juga dilanda masalah besar apabila kumpulan sekular ini kebanyakannya penyokong kuat Anwar Ibrahim.

17 comments:

WAJA said...

pandai2 hg je kata depa ni sekular cakap tu biaq baik2 ckit. ingat lah idup ni hanya sekali banyakan berkata benar.

Didi said...

Betul , hidup hanya sekali.
Yang Pemimpin Pas tu cakap maki hamun tak pa no. berkata benarlah tu.

Matlamat menghalalkan cara.

Tak boleh kritik langsung ulamak pas ni.

BMB said...

WAHAI BANGSAKU...SEDARLAH,JANGANLAH MELIHAT PERMUKAAN AIR SAHAJA KERANA DIDASARNYA SEDANG BERGERAK...SEDARLAH BANGSAKU..SEDARLAHH,KITA SEDANG PIPERMAINKAN...

Pencatatsepi said...

ha.. tu dia. aku sokong didi. maki hamun tak bertempat tu dikatakan pemimpin PAS yg tulin. tengoklah nanti. perkataan 'ulamak' akan hilang dalam PAS bila pemimpin PAS yg sekular mengambilalih pucuk pimpinan PAS nanti sbg mana manifesto pilihanraya PAS skrg ini yang sudah hilang perkataan 'penubuhan negara Islam' bila berpakat dgn DAP. Heran aku. Parti Islam ke ni?

jaim said...

pertama kali menunjungi laman ni.

Nama Waja ada pada setiap muka

Aku syak dia ni tentu orang kuat PAS atau yang sewaktu dengannya.

Harapan aku satu aja, yang salah kena kata salah yang benar tetap benar

jangan

Yang benar dinafikan yang salah di iyakan.

dr.nik mohd abduh b. nik mhd nor said...

maaf mencelah..

mungkin para pengomen tidak tahu membezakan antara mengkritik, memaki dan ghibah dalam islam..

dan mereka yang cakap ada sekular pas ni tak kenal pun siapa ust.nasaruddin dan golongan profesional pas..dalam kaedah fiqh,kita kena kenal orang tu,baru la kita boleh bercakap tentangnya..

kalau kita tak arif tentang agama, jangan pula kita bercakap..macam soal "orang utan" tu pun,ramai orang BN yang tak tahu agama mengulas itu dan ini sedangkan dalam quran jelas Allah kata "binatang ternak" dan "anjing" kalau manusia yang tidak mahu dengar dan beramal dengan ayat2 Allah..susah kalau orang yang tidak tahu agama, kemudian ingin bercakap tentang agama..mcm persoalan maki-maki la..

aku said...

AL FITNATU ASYADDU MINAL KOTLU

Anonymous said...

hang dok kutuk kata pas nak buat negara islam.lepas berpakat ngan dap slogan islam telah hilang..sebenarnya bukan hilang..tp umno yg tak tau beza yg islam dgn yg bukan islam..seperti yg umno buat islam hadhari..tak tau la apa dasar yg hadhari laksanakan.

ingt dah ada hadhari.islam makin berkembang.kami pakat sokong 2004.lama kelamaan hadhari cuma dibibir.menteri menteri dan bini menteri tak mencerminkan pemimpin islam hadhari.

sepertimana islam mengharamkan pakaian menjolok mata.tp utk berkawan dengan yahudi.umno lupa untuk menegur atlit sukan negara berpakaian sopan mengikut islam hadhari..jika dalam jabatannya sendiri depa tak sanggup mengubahnya..jgn harap lah kita rakyat biasa mendapat manfaatnya.

tanya mufti..berdosa atau tidak jika datok nenek kita melihat di tv acara atlit sukan negara seperti terjun wanita..kalau mufti kata tak berdosa sebab lihat dlm tv(bukan live) maka korang semua boleh lihat blue atau apa saja dlm internet..bukan live kan..nanti tolong kepilkan kat sini jawapan mufti tu tau..kalau haram kenapa umno biarkan??apakah umno mahu seluruh umat islam dimalaysia menanggung dosa???

P/s haram bagi lelaki umno melihat bini najib yg tidak bertudung..bini najib juga berdosa kerana membiarkan rambutnya menjadi tontonan umum..siapa yg pernah tgk??korang berdosa tau..hapuskan dosa korang tu dulu..baru sama2 berjuang untuk agama.

ANTARA NIK AZIZ DGN TUAN GURU HJ PAK LAH SIAPA YG LEBIH BAIK..
ANTARA HARUN DIN DENGAN ULAMAK TERSOHOR HJ NAJIB SIAPA YG LEBIH BAIK..
PAKAIAN WAN AZIZAH DENGAN PAKAIAN USTAZAH RAFIDAH AZIZ MANA LEBIH ELOK..USTAZ MUDA KHAIRI JAMALUDIN DENGAN NASYARUDDIN MANA LEBIH BAIK

elit3 said...

petah betul nik dengan anon menulis satu aje saya nak tanya pada kedua2 ni, masa UMNO berkawan dgn mca,mic, gerakan, dikata kafir. org UMNO semua Kafir,tau tak hanya allah aje yg boleh menentukan org tu kafir atau tidak..bukan tuan guru,tok guru dan ustaz,apa kah semua ahli PAS tu tau hukum hamkah,saya rasa boleh dikira dengan jari aje.. yg lain tu hanya pak turun aje.. kita berbalik tentang kafir mengafir nie, skg ni PAS dan berkawan dengan DAP jadi nak cakap apa ye.. kafir jugak ke orang PAS semua..
sebab tulah jangan mudah nak menuduh orag UMNO semua Kafir bila bersama dengan parti lain.. sekarang allah dah tunjukan apa yang dikata oleh PAS,terkena batang hidung sendiri..,saya ada yang tak mahu mengalah apa yang saya cakapkan nie...jadi sama2 la kita menilainya.., walahualam....

ejarll said...

Nasharuddin Mat Isa adalah antara pemimpin pas yg bjuang temukan UMNO n pas utk bincang isu MELAYU....tp pmimpim pas lain memekakkan teling bler anuar MEMUKUL CANANG utk hapuskan hak istimewa bmiputra n MELAYU...

seluang said...

Ha Ha Ha lawak apa yang cuba kau buat waja. Kau suruh orang bercakap benar tapi kau sendiri suka cakap bohong.
Nik ni pun bengong. Kau tak layak pegang title dr. Buat malu je. kaedah fiqh kena kenal dulu baru boleh cakap. org yang kau cakap kan ni kau kenal ke?
Si mangkuk ni satu lagi. Mana kau tau Datin Rosmah tak pakai tudung. Sebab kau tengok lah. Apasal orang lain tengok haram, tapi kau tengok tak haram. Sebab tu kau contohkan cerita blue sebab kau suka tengok.
Mesti kau suka bab main buntut sebab mentor kau suka tang tu.
Pemimpin yang baik adalah yang di sukai ramai. Jadi kerajaan sekarang di pilih kerana pemimpinnya baik dan di sukai ramai ha ha ha ha..

oakleyses said...

nike free, michael kors handbags, louis vuitton outlet, oakley vault, coach outlet, polo ralph lauren, coach outlet store online, prada outlet, tiffany jewelry, true religion outlet, louis vuitton outlet online, cheap oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, true religion, burberry outlet online, jordan shoes, michael kors outlet online, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, red bottom shoes, nike air max, longchamp outlet, tory burch outlet online, ray ban sunglasses, prada handbags, longchamp outlet online, michael kors outlet online, gucci handbags, oakley sunglasses, kate spade outlet, louis vuitton, nike air max, longchamp handbags, christian louboutin outlet, kate spade outlet online, ray ban outlet, chanel handbags, burberry outlet online, coach purses, christian louboutin, michael kors outlet, tiffany and co jewelry, michael kors outlet store, coach outlet, christian louboutin shoes, nike outlet, louis vuitton handbags

oakleyses said...

nike free, nike roshe, timberland, ralph lauren pas cher, longchamp pas cher, north face, michael kors canada, chaussure louboutin, nike blazer pas cher, ray ban uk, hermes pas cher, sac michael kors, louis vuitton, oakley pas cher, louis vuitton pas cher, true religion outlet, scarpe hogan, barbour, nike air max, true religion jeans, north face pas cher, air max pas cher, louis vuitton uk, sac louis vuitton, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, nike roshe run, burberry pas cher, nike air force, converse pas cher, new balance pas cher, vans pas cher, hollister, nike free pas cher, sac vanessa bruno, mulberry uk, michael kors uk, lululemon, longchamp, ray ban pas cher, ralph lauren, air max, air jordan, guess pas cher, nike air max, tn pas cher, hollister

oakleyses said...

nike free, nike roshe, timberland, ralph lauren pas cher, longchamp pas cher, north face, michael kors canada, chaussure louboutin, nike blazer pas cher, ray ban uk, hermes pas cher, sac michael kors, louis vuitton, oakley pas cher, louis vuitton pas cher, true religion outlet, scarpe hogan, barbour, nike air max, true religion jeans, north face pas cher, air max pas cher, louis vuitton uk, sac louis vuitton, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, nike roshe run, burberry pas cher, nike air force, converse pas cher, new balance pas cher, vans pas cher, hollister, nike free pas cher, sac vanessa bruno, mulberry uk, michael kors uk, lululemon, longchamp, ray ban pas cher, ralph lauren, air max, air jordan, guess pas cher, nike air max, tn pas cher, hollister

oakleyses said...

nfl jerseys, herve leger, canada goose outlet, p90x workout, jimmy choo shoes, giuseppe zanotti, bottega veneta, ugg, celine handbags, reebok shoes, insanity workout, uggs on sale, nike huarache, wedding dresses, soccer shoes, babyliss, canada goose, ferragamo shoes, asics shoes, ugg boots clearance, replica watches, uggs outlet, uggs outlet, mont blanc pens, lululemon outlet, birkin bag, ugg boots, nike roshe, hollister, canada goose outlet, longchamp, mac cosmetics, north face jackets, vans outlet, mcm handbags, north face jackets, chi flat iron, soccer jerseys, nike trainers, ugg outlet, ghd, abercrombie and fitch, canada goose outlet, instyler ionic styler, valentino shoes, beats headphones, marc jacobs outlet, new balance outlet, ugg soldes

oakleyses said...

canada goose, hollister clothing, uggs canada, toms outlet, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre femme, pandora jewelry, louboutin, nike air max, pandora charms, supra shoes, moncler outlet, thomas sabo uk, ray ban, converse, lancel, gucci, replica watches, baseball bats, moncler, ugg, swarovski jewelry, timberland shoes, canada goose, links of london uk, louis vuitton canada, canada goose pas cher, moncler outlet, converse shoes, parajumpers outlet, moncler, air max, hollister, ralph lauren, hollister canada, karen millen, iphone 6 case, wedding dress, vans, moncler, canada goose, swarovski uk, pandora uk, moncler, moncler, oakley, coach outlet

cai huanglin said...

caihuanglin20150422
lebron james shoes
louis vuitton
cheap jerseys
michael kors outlet online
kevin durant shoes
cheap lululemon
ray ban outlet
abercrombie
michael kors outlet online
red christian louboutin
coach outlet store online
nike air max
michael kors outlet
oakley sunglasses
christian louboutin
coach outlet
burberry scarf
michael kors outlet
juicy couture
celine outlet
hollister clothing store
celine
coach factory outlet
ray ban sunglasses
michael kors bag
p90x workouts
timberland boots
coach outlet
chanel uk
michael kors outlet
toms outlet
chanel outlet
coach outlet store online
gucci shoes
coach factory outlet
cheap jordans
oakley sunglasses
hollister clothing
ray bans
ray ban sungalss