Wednesday, March 26, 2008

Raja Petra dan Suara Keadilan kalah kes saman bernilai RM 7 juta

KERJA FITNAH MALAYSIA TODAY
DAN SUARA KEADILAN
AKHIRNYA DIHUKUM
Alor Setar 26 Mac, Mahkamah Alor Setar dalam kes saman Nordin Kardi dan UUM kepada Raja Petra Kamarudin dan Suara Keadilan dalam isu 'Naib Canselor UUM Ciplak' telah memutuskan:-
Defendan pertama, Raja Petra Kamarudin membayar RM 2 juta kepada plaintif pertama Tan sri Nordin Kardi dan RM 2 juta kepada plaintif kedua UUM.
Defendan ketiga Ketua Pengarang Akhbar Suara Keadilan di perintah membayar RM 1 juta kepada plaintif pertama dan 500 ribu kepada plaintif kedua.
Defendan keempat Editor Suara Keadilan diperintah membayar RM 1 juta kepada plaintif pertama dan RM 500 ribu kepada plaintif kedua.
Kos dibenarkan dan semua ganti rugi diatas adalah ganti rugi AM. Ganti rugi khas, ganti rugi teladan, dan ganti rugi teruk tidak dibenarkan oleh mahkamah.
Nota: Pengajaran kepada sesiapa yang selalu memfitnah orang.Jangan nak cepat glamor sahaja. selepas ini semua pihak harus hati-hati. -masterdedah

17 comments:

iskandar zulkarnain said...

master dedah...kau pengecutlah...suka dedah pasal orang...kau tu tak nak dedah diri sendiri..bersembunyi di sebalik nama master dedah..master dedah apa nama ini..u akan dedah jika yang bersalah tu bukan orang kau..tapi bila ia berlaku terhadap orang kau..kau sembunyikan macam kau sembunyi kurap kau yang ada kat dada...kau pengecut...n...aku tau kau begitu sedih di atas kemangkatan parti UMNO di Permatang Pauh sekaligus di Malaysia...alah kau memang pengecut..kalau kau berani datanglah ke Sarawak berikan 3 dalil yang bukan berunsur fitnah mengapa kami harus tidak menyokong PKR/Anuwar Ibrahim/pembangkang... dan 3 Dalil yang bukan berunsur pembohongan mengapa kami harus menyokong UMNO/BN...Ok saya Iskandar Zulkarnain Lahir di Samarahan Sarawak seorang yang bekerja di Kementerian Pendidikan...so jangan nanti bila kau tahu aku orang kerajaan di kementerian pendidikan lalu kau cadangkan dan buat fitnah supaya aku di pecat / ditukar ke pendalaman... Hei ini negara demokrasilah bukan Komunis/undang-undang rimba macam apa yang majikan kau laksanakan.. master dedah tapi pengecut macam orang tak betul

Anonymous said...

pegi mati la ko master dedah..perangai dah macam yahudi..buat busuk nama melayu je..ko baik jadi kafir la..pegi tinggal dekat jerusalem tu ngan sedara mara ko..

Anonymous said...

DI SEBALIK KEHADIRAN UMNO DI SARAWAK
Selang beberapa tahun kebelakangan ini, Bendera UMNO begitu rancak berkibar di bumi Sarawak Lebih-lebih lagi setelah penamatan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia sekaligus dengan penamatan beliau dari jawatan Pengerusi UMNO dan Barisan Nasional. Angin terus bertiup kencang di bumi Sarawak mengibar keris yang terpacak pada tiang-tiang buluh yang ditebang dari hutan Sarawak yang begitu luas dan masyhur dengan hidupan liar flora dan faunanya. Di kiri kanan jalan dan simpang masuk kampung, perumahan rakyat, dan penempatan orang melayu dan iban di pinggir bandar merupakan kibaran keris terpacak yang paling rancak. Terbayang seperti di semenanjung Malaysia serta seolah-olah Sarawak telah diperintah oleh UMNO. Bendera PBB( Parti Pesaka Bumiputra@Parti Pembelot Bumiputra) seakan-akan hilang dari pandangan, dan sekiranya adapun cuma terpacak di bangunan PBB sendiri atau tersorok dibeberapa buah dewan dan rumah yang hampir roboh di sesetengah tempat. Harapan begitu tinggi dan berkobar-kobar dengan keyakinan yang amat dahsyat. Cemburu rasanya melihat negeri jiran yang kaya tetapi daif@Sabah di atas kejayaan membawa masuk UMNO. Dan terjadilah anggapan yang kehadiran UMNO di Sabah telah merobah segala-galanya di samping jaminan kehidupan yang lebih makmur.Begitu hakikatnya jiwa dan raga para pengibar keris yang terpacak pada kain bendera UMNO berkobar-kobar di kalangan penghuni bertuah negeri Sarawak khususnya orang Melayu, Iban dan Bidayuh.
Namun semangat itu lenyap dan pudar tiba-tiba setelah keputusan PRU12(Pilihan Raya Umum yang ke 12) bertukar menjadi satu sejarah dan lagenda dalam lipatan politik Malaysia. Keputusan yang tidak disangka-sangka( oleh pemimpin BN) sebaliknya rakyat kebanyakan selaku pengundi telah merasa debaran itu sebaik saja melangkah kaki ke pusat mengundi terutama di lima buah negeri yang telah di menangi oleh Pakatan Rakyat.Semangat golongan yang tertindas di Sarawak untuk meneruskan kibaran lambang jaguh politik Malaysia keris terpacak dicelah warna kibaran panji-panji sakti UMNO tiba-tiba luntur dan merudum. Tiada lagi degupan semangat malah terkulai bagaikan lilin yang terkena terjahan dek panas matahari. Satu persatu panji keris kibaran jalur Umno rebah dan di turunkan. Buluh-buluh pemacak bendera yang sudah mulai reput rebah tersukur menyembah bumi dan dipotong pedek-pendek menjadi ungun api. Jalur terpacak keris simbol gagah perkasa golongan pencinta UMNO yang sudah carik-carik kelihatan tersidai lipat di jendela dapur dan di bawah gelegar rumah . Nenek tua sekali –sekala apabila melihat debu ditangga dan najis cicak di beranda dengan selamba dan bersahaja mengibas-ngibas najis tersebut dengan panji berjalur keras yang sudah pudar warna. Kalau sebelum itu ia mendongak kepala melihat kibaran bendera Umno di bumbung rumah, di simpang jalan kini menunduk kepala juga melihat bendera yang sama tetapi digunakan untuk mengelap lantai dan megibas debu ditangga.
Jika di semenanjung ada Mat Rempit maka tidak kurang juga halnya di Sarawak. Namun tidak sehebat di semenanjung di samping kehebatan aktiviti formal dan tidak formal ia merupaka idola wacana sebilangan pemimpin UMNO bagi meraih pandangan umum yang kononnya mereka prihatin pada gejala sosial ini. Dibawa ke kutub utara dengan belanja berjuta-juta manakala dalam negara program terkinja-kinja dengan jalur gemilang dan bendera UMNO di belakang pembonceng . Itu di tanah semenanjung. Tidak kurang juga dengan bumi kenyalang Mat Rempit pun ada isunya namun tidak sehebat di Semenajung. Walau bagaimana pun di Sarawak juga Mat Rempit menjadikan panji UMNO sebagai ekor motor ketika berpesta terutama sebelum PRU 12. Semangat inginkan UMNO menjadi wadah dikalangan anak muda membuak-buak dan bila terlihat kibaran panji UMNO di tepi jalan hati menjadi sahdu, bersemangat dan ada masa hadapan. Namun ia tidak mampu bertahan lama. Sebaik sahaja diumumkan kemenangan Pakatan Rakyat di lima buah negeri, jiwa anak muda dan golongan rempit jadi pudar dan longlai. Bendera idola mula ditanggalkan dan diletak di bawah tempat duduk motor. Dan kerana kesayuan dan kesedihan itu tidak terasa ditangan bila hendak mencuci motor kain pengelap bertukar warna,. Kalau dulu kain putih menjadi pilihan, namun kini bendera merah kuning keris terpacak menjadi pilihan. Jangan membazir dan lagipun kain UMNO ini bermutu tinggi tahan untuk mengelap motor yang kotor dan boleh dipotong-potong disimpan untuk dibahagikan dengan jiran dan rakan taulan.
Kehadiran UMNO di Sarawak ibarat pengubat luka seketika. Pahlawan keris keramat akhirnya terpaksa kembali ke Semenanjung dalam keadaan pucat dan lesi. Sebahagian darah legenda hilang dan keris tidak mampu lagi terpacak di bumi kenyalang. Kalau perlu boleh diumpakan seperti perumpamaan ”yang dikejar berlepasan dan yang kandung berciciran”. Kerana asyik mengejar PKR di Sarawak namun tidak terkejar malah kealpaan itu mengakibat terlepasnya apa yang dikandung di Semenanjung. Kenyataan UMNO tidak mungkin ke Sarawak seperti mana yang diwar-warkan akhirnya terjawab apabila tidak mampu untuk meneruskan kecemerlangan 100% di bumi Semenanjung.
Kehadiran seketika di Sarawak adalah agenda halus politik BN dan merupakan silap mata yang dipentaskan oleh PBB (Parti Bunuh Bumi) bagi mengalih perhatian golongan bumiputera yang sudah muak dengan PBB khas BN umumnya. Mereka sedar dengan kehadiran PKR ia merupakan ancaman yang dahsyat kepada parti-parti politik di Sarawak khasnya parti yang mewakili kaum bumiputra. Bagi mengelak perhatian rakyat kepada PKR dan menyandar harapan kepada Datuk Sri Anuwar Ibrahim maka dengan kalutnya UMNO dibuka pintu seketika. Maka berduyun-duyun golongan yang tidak puas hati dengan parti yang mewakili bumiputra Sarawak menjadi ahli dan berkempen menuntut UMNO mengambil alih pemerintahan Sarawak. Seolah-olah UMNO akan diterima sepenuhnya oleh PBB dan Parti-Parti yang mewakili bumi putra Sarawak. Namun pemimpin tertinggi Sarawak dengan jelas dan angkuh menyatakan Sarawak belum memerlu sebuah parti dari Semenanjung untuk mengambil alih parti pemerintah yang sedia ada di Sarawak. Sememangnya ia sudah dirancang dan UMNO tidak akan sanggup menganti PBB sebagai tunggak pemerintahan di Sarawak kerana situasi di Sarawak jauh berbeza dari situasi di Sabah. Maka terkapai-kapailah ahli yang sudah mendaftar menjadi ahli UMNO Sarawak dan telah menghulur beberapa bantuan pribadi (segolongan yang menaruh harapan dan semangat juang yang tinggi) Menjadi ahli kepada parti UMNO yang tidak boleh bertanding mewakili suara mereka di Bumi Sarawak adalah satu tindakan yang lemah dan kurang bijak. Di ruang atasan para pemimpin parti dan yang berhormat bersalaman dan ketawa puas-puas sambil mengucap ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pemimpin UMNO kerana berjaya menyisih kelompok yang tidak bersetuju dengan PBB. UMNO adalah umpan yang berkhasiat bagi memesong sokongan kaum iban, bidayuh dan melayu kepada PKR yang ketika itu diperlekehkan kemampuan mereka untuk menang dalam pilihraya yang ke 12 baru-baru ini. Namun sebaliknya berlaku. PKR menghasilkan satu kejutan yang hebat sehingga menawan 5 buah negeri di semenanjung. Ketika itu baru terbuka mata para pendokong UMNO Sarawak dan baru terasa bahawa UMNO adalah umpan pemimpin Sarawak bagi mengalih perhatian rakyat daripada PKR. Kerana rasa menyesal dan tertipu dengan permainan politik PBB dan UMNO maka secara mendadak mereka menebang bendera UMNO serta menjadikannya sebagai kain pengelap lantai dan motor. Tanpa banyak bicara dan soalan, akhirnya mereka berpusu-pusu menuju ke arah PKR dan menjadi ahli PKR . Dan tidak hairan keahlian PKR di Sarawak akan mencecah puluhan ribu seandai PKR pusat terus mengambil peranan dan perhatian secara menyeluruh terhadap pengundi Sarawak. Kini ia menunggu masa dan peluang yang sesuai. Harus diingat pemimpin PKR baik diperingkat pusat mahupun negeri harus jangan leka dan perlu bertindak pantas dan lebih agresif lagi. Isu terkini berkaitan dengan dakwaan demi dakwaan pasukan pemerintah persekutuan terhadap Penasihat PKR adalah usaha yang jelas untuk mereka serta melambat-lambatkan PKR terus menjulang wadah di Sarawak. Rakyat Sarawak harus diberi peluang menukar kerajaan yang ada. Kerajaan yang zalim, kronisme, nepotisme, dan penyalahan kuasa serta rasuh semakin terang-terangan tanpa apa-apa tindakan.
Kepada rakyat Sarawak yang bijaksana, haruslah menterjemah mengapa UMNO harus wujud di Sarawak dan adakah kewujudannya semata-mata permainan silap mata penguasa dan pemerintan BN bagi mengekang kemaraan PKR atau melupa seketika permasalahan yang ada.

Selang beberapa tahun kebelakangan ini, Bendera UMNO begitu rancak berkibar di bumi Sarawak Lebih-lebih lagi setelah penamatan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia sekaligus dengan penamatan beliau dari jawatan Pengerusi UMNO dan Barisan Nasional. Angin terus bertiup kencang di bumi Sarawak mengibar keris yang terpacak pada tiang-tiang buluh yang ditebang dari hutan Sarawak yang begitu luas dan masyhur dengan hidupan liar flora dan faunanya. Di kiri kanan jalan dan simpang masuk kampung, perumahan rakyat, dan penempatan orang melayu dan iban di pinggir bandar merupakan kibaran keris terpacak yang paling rancak. Terbayang seperti di semenanjung Malaysia serta seolah-olah Sarawak telah diperintah oleh UMNO. Bendera PBB( Parti Pesaka Bumiputra@Parti Pembelot Bumiputra) seakan-akan hilang dari pandangan, dan sekiranya adapun cuma terpacak di bangunan PBB sendiri atau tersorok dibeberapa buah dewan dan rumah yang hampir roboh di sesetengah tempat. Harapan begitu tinggi dan berkobar-kobar dengan keyakinan yang amat dahsyat. Cemburu rasanya melihat negeri jiran yang kaya tetapi daif@Sabah di atas kejayaan membawa masuk UMNO. Dan terjadilah anggapan yang kehadiran UMNO di Sabah telah merobah segala-galanya di samping jaminan kehidupan yang lebih makmur.Begitu hakikatnya jiwa dan raga para pengibar keris yang terpacak pada kain bendera UMNO berkobar-kobar di kalangan penghuni bertuah negeri Sarawak khususnya orang Melayu, Iban dan Bidayuh.
Namun semangat itu lenyap dan pudar tiba-tiba setelah keputusan PRU12(Pilihan Raya Umum yang ke 12) bertukar menjadi satu sejarah dan lagenda dalam lipatan politik Malaysia. Keputusan yang tidak disangka-sangka( oleh pemimpin BN) sebaliknya rakyat kebanyakan selaku pengundi telah merasa debaran itu sebaik saja melangkah kaki ke pusat mengundi terutama di lima buah negeri yang telah di menangi oleh Pakatan Rakyat.Semangat golongan yang tertindas di Sarawak untuk meneruskan kibaran lambang jaguh politik Malaysia keris terpacak dicelah warna kibaran panji-panji sakti UMNO tiba-tiba luntur dan merudum. Tiada lagi degupan semangat malah terkulai bagaikan lilin yang terkena terjahan dek panas matahari. Satu persatu panji keris kibaran jalur Umno rebah dan di turunkan. Buluh-buluh pemacak bendera yang sudah mulai reput rebah tersukur menyembah bumi dan dipotong pedek-pendek menjadi ungun api. Jalur terpacak keris simbol gagah perkasa golongan pencinta UMNO yang sudah carik-carik kelihatan tersidai lipat di jendela dapur dan di bawah gelegar rumah . Nenek tua sekali –sekala apabila melihat debu ditangga dan najis cicak di beranda dengan selamba dan bersahaja mengibas-ngibas najis tersebut dengan panji berjalur keras yang sudah pudar warna. Kalau sebelum itu ia mendongak kepala melihat kibaran bendera Umno di bumbung rumah, di simpang jalan kini menunduk kepala juga melihat bendera yang sama tetapi digunakan untuk mengelap lantai dan megibas debu ditangga.
Jika di semenanjung ada Mat Rempit maka tidak kurang juga halnya di Sarawak. Namun tidak sehebat di semenanjung di samping kehebatan aktiviti formal dan tidak formal ia merupaka idola wacana sebilangan pemimpin UMNO bagi meraih pandangan umum yang kononnya mereka prihatin pada gejala sosial ini. Dibawa ke kutub utara dengan belanja berjuta-juta manakala dalam negara program terkinja-kinja dengan jalur gemilang dan bendera UMNO di belakang pembonceng . Itu di tanah semenanjung. Tidak kurang juga dengan bumi kenyalang Mat Rempit pun ada isunya namun tidak sehebat di Semenajung. Walau bagaimana pun di Sarawak juga Mat Rempit menjadikan panji UMNO sebagai ekor motor ketika berpesta terutama sebelum PRU 12. Semangat inginkan UMNO menjadi wadah dikalangan anak muda membuak-buak dan bila terlihat kibaran panji UMNO di tepi jalan hati menjadi sahdu, bersemangat dan ada masa hadapan. Namun ia tidak mampu bertahan lama. Sebaik sahaja diumumkan kemenangan Pakatan Rakyat di lima buah negeri, jiwa anak muda dan golongan rempit jadi pudar dan longlai. Bendera idola mula ditanggalkan dan diletak di bawah tempat duduk motor. Dan kerana kesayuan dan kesedihan itu tidak terasa ditangan bila hendak mencuci motor kain pengelap bertukar warna,. Kalau dulu kain putih menjadi pilihan, namun kini bendera merah kuning keris terpacak menjadi pilihan. Jangan membazir dan lagipun kain UMNO ini bermutu tinggi tahan untuk mengelap motor yang kotor dan boleh dipotong-potong disimpan untuk dibahagikan dengan jiran dan rakan taulan.
Kehadiran UMNO di Sarawak ibarat pengubat luka seketika. Pahlawan keris keramat akhirnya terpaksa kembali ke Semenanjung dalam keadaan pucat dan lesi. Sebahagian darah legenda hilang dan keris tidak mampu lagi terpacak di bumi kenyalang. Kalau perlu boleh diumpakan seperti perumpamaan ”yang dikejar berlepasan dan yang kandung berciciran”. Kerana asyik mengejar PKR di Sarawak namun tidak terkejar malah kealpaan itu mengakibat terlepasnya apa yang dikandung di Semenanjung. Kenyataan UMNO tidak mungkin ke Sarawak seperti mana yang diwar-warkan akhirnya terjawab apabila tidak mampu untuk meneruskan kecemerlangan 100% di bumi Semenanjung.
Kehadiran seketika di Sarawak adalah agenda halus politik BN dan merupakan silap mata yang dipentaskan oleh PBB (Parti Bunuh Bumi) bagi mengalih perhatian golongan bumiputera yang sudah muak dengan PBB khas BN umumnya. Mereka sedar dengan kehadiran PKR ia merupakan ancaman yang dahsyat kepada parti-parti politik di Sarawak khasnya parti yang mewakili kaum bumiputra. Bagi mengelak perhatian rakyat kepada PKR dan menyandar harapan kepada Datuk Sri Anuwar Ibrahim maka dengan kalutnya UMNO dibuka pintu seketika. Maka berduyun-duyun golongan yang tidak puas hati dengan parti yang mewakili bumiputra Sarawak menjadi ahli dan berkempen menuntut UMNO mengambil alih pemerintahan Sarawak. Seolah-olah UMNO akan diterima sepenuhnya oleh PBB dan Parti-Parti yang mewakili bumi putra Sarawak. Namun pemimpin tertinggi Sarawak dengan jelas dan angkuh menyatakan Sarawak belum memerlu sebuah parti dari Semenanjung untuk mengambil alih parti pemerintah yang sedia ada di Sarawak. Sememangnya ia sudah dirancang dan UMNO tidak akan sanggup menganti PBB sebagai tunggak pemerintahan di Sarawak kerana situasi di Sarawak jauh berbeza dari situasi di Sabah. Maka terkapai-kapailah ahli yang sudah mendaftar menjadi ahli UMNO Sarawak dan telah menghulur beberapa bantuan pribadi (segolongan yang menaruh harapan dan semangat juang yang tinggi) Menjadi ahli kepada parti UMNO yang tidak boleh bertanding mewakili suara mereka di Bumi Sarawak adalah satu tindakan yang lemah dan kurang bijak. Di ruang atasan para pemimpin parti dan yang berhormat bersalaman dan ketawa puas-puas sambil mengucap ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pemimpin UMNO kerana berjaya menyisih kelompok yang tidak bersetuju dengan PBB. UMNO adalah umpan yang berkhasiat bagi memesong sokongan kaum iban, bidayuh dan melayu kepada PKR yang ketika itu diperlekehkan kemampuan mereka untuk menang dalam pilihraya yang ke 12 baru-baru ini. Namun sebaliknya berlaku. PKR menghasilkan satu kejutan yang hebat sehingga menawan 5 buah negeri di semenanjung. Ketika itu baru terbuka mata para pendokong UMNO Sarawak dan baru terasa bahawa UMNO adalah umpan pemimpin Sarawak bagi mengalih perhatian rakyat daripada PKR. Kerana rasa menyesal dan tertipu dengan permainan politik PBB dan UMNO maka secara mendadak mereka menebang bendera UMNO serta menjadikannya sebagai kain pengelap lantai dan motor. Tanpa banyak bicara dan soalan, akhirnya mereka berpusu-pusu menuju ke arah PKR dan menjadi ahli PKR . Dan tidak hairan keahlian PKR di Sarawak akan mencecah puluhan ribu seandai PKR pusat terus mengambil peranan dan perhatian secara menyeluruh terhadap pengundi Sarawak. Kini ia menunggu masa dan peluang yang sesuai. Harus diingat pemimpin PKR baik diperingkat pusat mahupun negeri harus jangan leka dan perlu bertindak pantas dan lebih agresif lagi. Isu terkini berkaitan dengan dakwaan demi dakwaan pasukan pemerintah persekutuan terhadap Penasihat PKR adalah usaha yang jelas untuk mereka serta melambat-lambatkan PKR terus menjulang wadah di Sarawak. Rakyat Sarawak harus diberi peluang menukar kerajaan yang ada. Kerajaan yang zalim, kronisme, nepotisme, dan penyalahan kuasa serta rasuh semakin terang-terangan tanpa apa-apa tindakan.
Kepada rakyat Sarawak yang bijaksana, haruslah menterjemah mengapa UMNO harus wujud di Sarawak dan adakah kewujudannya semata-mata permainan silap mata penguasa dan pemerintan BN bagi mengekang kemaraan PKR atau melupa seketika permasalahan yang ada.
Posted by iskandar at 2:55 AM 0 comments
Parasit Sarawak
Kuasa nepotisme, kronisme dan zalimnisme berakar umbi dalam kerajaan BN Sarawak yang diterajui

Anonymous said...

DI SEBALIK KEHADIRAN UMNO DI SARAWAK
Selang beberapa tahun kebelakangan ini, Bendera UMNO begitu rancak berkibar di bumi Sarawak Lebih-lebih lagi setelah penamatan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia sekaligus dengan penamatan beliau dari jawatan Pengerusi UMNO dan Barisan Nasional. Angin terus bertiup kencang di bumi Sarawak mengibar keris yang terpacak pada tiang-tiang buluh yang ditebang dari hutan Sarawak yang begitu luas dan masyhur dengan hidupan liar flora dan faunanya. Di kiri kanan jalan dan simpang masuk kampung, perumahan rakyat, dan penempatan orang melayu dan iban di pinggir bandar merupakan kibaran keris terpacak yang paling rancak. Terbayang seperti di semenanjung Malaysia serta seolah-olah Sarawak telah diperintah oleh UMNO. Bendera PBB( Parti Pesaka Bumiputra@Parti Pembelot Bumiputra) seakan-akan hilang dari pandangan, dan sekiranya adapun cuma terpacak di bangunan PBB sendiri atau tersorok dibeberapa buah dewan dan rumah yang hampir roboh di sesetengah tempat. Harapan begitu tinggi dan berkobar-kobar dengan keyakinan yang amat dahsyat. Cemburu rasanya melihat negeri jiran yang kaya tetapi daif@Sabah di atas kejayaan membawa masuk UMNO. Dan terjadilah anggapan yang kehadiran UMNO di Sabah telah merobah segala-galanya di samping jaminan kehidupan yang lebih makmur.Begitu hakikatnya jiwa dan raga para pengibar keris yang terpacak pada kain bendera UMNO berkobar-kobar di kalangan penghuni bertuah negeri Sarawak khususnya orang Melayu, Iban dan Bidayuh.
Namun semangat itu lenyap dan pudar tiba-tiba setelah keputusan PRU12(Pilihan Raya Umum yang ke 12) bertukar menjadi satu sejarah dan lagenda dalam lipatan politik Malaysia. Keputusan yang tidak disangka-sangka( oleh pemimpin BN) sebaliknya rakyat kebanyakan selaku pengundi telah merasa debaran itu sebaik saja melangkah kaki ke pusat mengundi terutama di lima buah negeri yang telah di menangi oleh Pakatan Rakyat.Semangat golongan yang tertindas di Sarawak untuk meneruskan kibaran lambang jaguh politik Malaysia keris terpacak dicelah warna kibaran panji-panji sakti UMNO tiba-tiba luntur dan merudum. Tiada lagi degupan semangat malah terkulai bagaikan lilin yang terkena terjahan dek panas matahari. Satu persatu panji keris kibaran jalur Umno rebah dan di turunkan. Buluh-buluh pemacak bendera yang sudah mulai reput rebah tersukur menyembah bumi dan dipotong pedek-pendek menjadi ungun api. Jalur terpacak keris simbol gagah perkasa golongan pencinta UMNO yang sudah carik-carik kelihatan tersidai lipat di jendela dapur dan di bawah gelegar rumah . Nenek tua sekali –sekala apabila melihat debu ditangga dan najis cicak di beranda dengan selamba dan bersahaja mengibas-ngibas najis tersebut dengan panji berjalur keras yang sudah pudar warna. Kalau sebelum itu ia mendongak kepala melihat kibaran bendera Umno di bumbung rumah, di simpang jalan kini menunduk kepala juga melihat bendera yang sama tetapi digunakan untuk mengelap lantai dan megibas debu ditangga.
Jika di semenanjung ada Mat Rempit maka tidak kurang juga halnya di Sarawak. Namun tidak sehebat di semenanjung di samping kehebatan aktiviti formal dan tidak formal ia merupaka idola wacana sebilangan pemimpin UMNO bagi meraih pandangan umum yang kononnya mereka prihatin pada gejala sosial ini. Dibawa ke kutub utara dengan belanja berjuta-juta manakala dalam negara program terkinja-kinja dengan jalur gemilang dan bendera UMNO di belakang pembonceng . Itu di tanah semenanjung. Tidak kurang juga dengan bumi kenyalang Mat Rempit pun ada isunya namun tidak sehebat di Semenajung. Walau bagaimana pun di Sarawak juga Mat Rempit menjadikan panji UMNO sebagai ekor motor ketika berpesta terutama sebelum PRU 12. Semangat inginkan UMNO menjadi wadah dikalangan anak muda membuak-buak dan bila terlihat kibaran panji UMNO di tepi jalan hati menjadi sahdu, bersemangat dan ada masa hadapan. Namun ia tidak mampu bertahan lama. Sebaik sahaja diumumkan kemenangan Pakatan Rakyat di lima buah negeri, jiwa anak muda dan golongan rempit jadi pudar dan longlai. Bendera idola mula ditanggalkan dan diletak di bawah tempat duduk motor. Dan kerana kesayuan dan kesedihan itu tidak terasa ditangan bila hendak mencuci motor kain pengelap bertukar warna,. Kalau dulu kain putih menjadi pilihan, namun kini bendera merah kuning keris terpacak menjadi pilihan. Jangan membazir dan lagipun kain UMNO ini bermutu tinggi tahan untuk mengelap motor yang kotor dan boleh dipotong-potong disimpan untuk dibahagikan dengan jiran dan rakan taulan.
Kehadiran UMNO di Sarawak ibarat pengubat luka seketika. Pahlawan keris keramat akhirnya terpaksa kembali ke Semenanjung dalam keadaan pucat dan lesi. Sebahagian darah legenda hilang dan keris tidak mampu lagi terpacak di bumi kenyalang. Kalau perlu boleh diumpakan seperti perumpamaan ”yang dikejar berlepasan dan yang kandung berciciran”. Kerana asyik mengejar PKR di Sarawak namun tidak terkejar malah kealpaan itu mengakibat terlepasnya apa yang dikandung di Semenanjung. Kenyataan UMNO tidak mungkin ke Sarawak seperti mana yang diwar-warkan akhirnya terjawab apabila tidak mampu untuk meneruskan kecemerlangan 100% di bumi Semenanjung.
Kehadiran seketika di Sarawak adalah agenda halus politik BN dan merupakan silap mata yang dipentaskan oleh PBB (Parti Bunuh Bumi) bagi mengalih perhatian golongan bumiputera yang sudah muak dengan PBB khas BN umumnya. Mereka sedar dengan kehadiran PKR ia merupakan ancaman yang dahsyat kepada parti-parti politik di Sarawak khasnya parti yang mewakili kaum bumiputra. Bagi mengelak perhatian rakyat kepada PKR dan menyandar harapan kepada Datuk Sri Anuwar Ibrahim maka dengan kalutnya UMNO dibuka pintu seketika. Maka berduyun-duyun golongan yang tidak puas hati dengan parti yang mewakili bumiputra Sarawak menjadi ahli dan berkempen menuntut UMNO mengambil alih pemerintahan Sarawak. Seolah-olah UMNO akan diterima sepenuhnya oleh PBB dan Parti-Parti yang mewakili bumi putra Sarawak. Namun pemimpin tertinggi Sarawak dengan jelas dan angkuh menyatakan Sarawak belum memerlu sebuah parti dari Semenanjung untuk mengambil alih parti pemerintah yang sedia ada di Sarawak. Sememangnya ia sudah dirancang dan UMNO tidak akan sanggup menganti PBB sebagai tunggak pemerintahan di Sarawak kerana situasi di Sarawak jauh berbeza dari situasi di Sabah. Maka terkapai-kapailah ahli yang sudah mendaftar menjadi ahli UMNO Sarawak dan telah menghulur beberapa bantuan pribadi (segolongan yang menaruh harapan dan semangat juang yang tinggi) Menjadi ahli kepada parti UMNO yang tidak boleh bertanding mewakili suara mereka di Bumi Sarawak adalah satu tindakan yang lemah dan kurang bijak. Di ruang atasan para pemimpin parti dan yang berhormat bersalaman dan ketawa puas-puas sambil mengucap ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pemimpin UMNO kerana berjaya menyisih kelompok yang tidak bersetuju dengan PBB. UMNO adalah umpan yang berkhasiat bagi memesong sokongan kaum iban, bidayuh dan melayu kepada PKR yang ketika itu diperlekehkan kemampuan mereka untuk menang dalam pilihraya yang ke 12 baru-baru ini. Namun sebaliknya berlaku. PKR menghasilkan satu kejutan yang hebat sehingga menawan 5 buah negeri di semenanjung. Ketika itu baru terbuka mata para pendokong UMNO Sarawak dan baru terasa bahawa UMNO adalah umpan pemimpin Sarawak bagi mengalih perhatian rakyat daripada PKR. Kerana rasa menyesal dan tertipu dengan permainan politik PBB dan UMNO maka secara mendadak mereka menebang bendera UMNO serta menjadikannya sebagai kain pengelap lantai dan motor. Tanpa banyak bicara dan soalan, akhirnya mereka berpusu-pusu menuju ke arah PKR dan menjadi ahli PKR . Dan tidak hairan keahlian PKR di Sarawak akan mencecah puluhan ribu seandai PKR pusat terus mengambil peranan dan perhatian secara menyeluruh terhadap pengundi Sarawak. Kini ia menunggu masa dan peluang yang sesuai. Harus diingat pemimpin PKR baik diperingkat pusat mahupun negeri harus jangan leka dan perlu bertindak pantas dan lebih agresif lagi. Isu terkini berkaitan dengan dakwaan demi dakwaan pasukan pemerintah persekutuan terhadap Penasihat PKR adalah usaha yang jelas untuk mereka serta melambat-lambatkan PKR terus menjulang wadah di Sarawak. Rakyat Sarawak harus diberi peluang menukar kerajaan yang ada. Kerajaan yang zalim, kronisme, nepotisme, dan penyalahan kuasa serta rasuh semakin terang-terangan tanpa apa-apa tindakan.
Kepada rakyat Sarawak yang bijaksana, haruslah menterjemah mengapa UMNO harus wujud di Sarawak dan adakah kewujudannya semata-mata permainan silap mata penguasa dan pemerintan BN bagi mengekang kemaraan PKR atau melupa seketika permasalahan yang ada.

Selang beberapa tahun kebelakangan ini, Bendera UMNO begitu rancak berkibar di bumi Sarawak Lebih-lebih lagi setelah penamatan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia sekaligus dengan penamatan beliau dari jawatan Pengerusi UMNO dan Barisan Nasional. Angin terus bertiup kencang di bumi Sarawak mengibar keris yang terpacak pada tiang-tiang buluh yang ditebang dari hutan Sarawak yang begitu luas dan masyhur dengan hidupan liar flora dan faunanya. Di kiri kanan jalan dan simpang masuk kampung, perumahan rakyat, dan penempatan orang melayu dan iban di pinggir bandar merupakan kibaran keris terpacak yang paling rancak. Terbayang seperti di semenanjung Malaysia serta seolah-olah Sarawak telah diperintah oleh UMNO. Bendera PBB( Parti Pesaka Bumiputra@Parti Pembelot Bumiputra) seakan-akan hilang dari pandangan, dan sekiranya adapun cuma terpacak di bangunan PBB sendiri atau tersorok dibeberapa buah dewan dan rumah yang hampir roboh di sesetengah tempat. Harapan begitu tinggi dan berkobar-kobar dengan keyakinan yang amat dahsyat. Cemburu rasanya melihat negeri jiran yang kaya tetapi daif@Sabah di atas kejayaan membawa masuk UMNO. Dan terjadilah anggapan yang kehadiran UMNO di Sabah telah merobah segala-galanya di samping jaminan kehidupan yang lebih makmur.Begitu hakikatnya jiwa dan raga para pengibar keris yang terpacak pada kain bendera UMNO berkobar-kobar di kalangan penghuni bertuah negeri Sarawak khususnya orang Melayu, Iban dan Bidayuh.
Namun semangat itu lenyap dan pudar tiba-tiba setelah keputusan PRU12(Pilihan Raya Umum yang ke 12) bertukar menjadi satu sejarah dan lagenda dalam lipatan politik Malaysia. Keputusan yang tidak disangka-sangka( oleh pemimpin BN) sebaliknya rakyat kebanyakan selaku pengundi telah merasa debaran itu sebaik saja melangkah kaki ke pusat mengundi terutama di lima buah negeri yang telah di menangi oleh Pakatan Rakyat.Semangat golongan yang tertindas di Sarawak untuk meneruskan kibaran lambang jaguh politik Malaysia keris terpacak dicelah warna kibaran panji-panji sakti UMNO tiba-tiba luntur dan merudum. Tiada lagi degupan semangat malah terkulai bagaikan lilin yang terkena terjahan dek panas matahari. Satu persatu panji keris kibaran jalur Umno rebah dan di turunkan. Buluh-buluh pemacak bendera yang sudah mulai reput rebah tersukur menyembah bumi dan dipotong pedek-pendek menjadi ungun api. Jalur terpacak keris simbol gagah perkasa golongan pencinta UMNO yang sudah carik-carik kelihatan tersidai lipat di jendela dapur dan di bawah gelegar rumah . Nenek tua sekali –sekala apabila melihat debu ditangga dan najis cicak di beranda dengan selamba dan bersahaja mengibas-ngibas najis tersebut dengan panji berjalur keras yang sudah pudar warna. Kalau sebelum itu ia mendongak kepala melihat kibaran bendera Umno di bumbung rumah, di simpang jalan kini menunduk kepala juga melihat bendera yang sama tetapi digunakan untuk mengelap lantai dan megibas debu ditangga.
Jika di semenanjung ada Mat Rempit maka tidak kurang juga halnya di Sarawak. Namun tidak sehebat di semenanjung di samping kehebatan aktiviti formal dan tidak formal ia merupaka idola wacana sebilangan pemimpin UMNO bagi meraih pandangan umum yang kononnya mereka prihatin pada gejala sosial ini. Dibawa ke kutub utara dengan belanja berjuta-juta manakala dalam negara program terkinja-kinja dengan jalur gemilang dan bendera UMNO di belakang pembonceng . Itu di tanah semenanjung. Tidak kurang juga dengan bumi kenyalang Mat Rempit pun ada isunya namun tidak sehebat di Semenajung. Walau bagaimana pun di Sarawak juga Mat Rempit menjadikan panji UMNO sebagai ekor motor ketika berpesta terutama sebelum PRU 12. Semangat inginkan UMNO menjadi wadah dikalangan anak muda membuak-buak dan bila terlihat kibaran panji UMNO di tepi jalan hati menjadi sahdu, bersemangat dan ada masa hadapan. Namun ia tidak mampu bertahan lama. Sebaik sahaja diumumkan kemenangan Pakatan Rakyat di lima buah negeri, jiwa anak muda dan golongan rempit jadi pudar dan longlai. Bendera idola mula ditanggalkan dan diletak di bawah tempat duduk motor. Dan kerana kesayuan dan kesedihan itu tidak terasa ditangan bila hendak mencuci motor kain pengelap bertukar warna,. Kalau dulu kain putih menjadi pilihan, namun kini bendera merah kuning keris terpacak menjadi pilihan. Jangan membazir dan lagipun kain UMNO ini bermutu tinggi tahan untuk mengelap motor yang kotor dan boleh dipotong-potong disimpan untuk dibahagikan dengan jiran dan rakan taulan.
Kehadiran UMNO di Sarawak ibarat pengubat luka seketika. Pahlawan keris keramat akhirnya terpaksa kembali ke Semenanjung dalam keadaan pucat dan lesi. Sebahagian darah legenda hilang dan keris tidak mampu lagi terpacak di bumi kenyalang. Kalau perlu boleh diumpakan seperti perumpamaan ”yang dikejar berlepasan dan yang kandung berciciran”. Kerana asyik mengejar PKR di Sarawak namun tidak terkejar malah kealpaan itu mengakibat terlepasnya apa yang dikandung di Semenanjung. Kenyataan UMNO tidak mungkin ke Sarawak seperti mana yang diwar-warkan akhirnya terjawab apabila tidak mampu untuk meneruskan kecemerlangan 100% di bumi Semenanjung.
Kehadiran seketika di Sarawak adalah agenda halus politik BN dan merupakan silap mata yang dipentaskan oleh PBB (Parti Bunuh Bumi) bagi mengalih perhatian golongan bumiputera yang sudah muak dengan PBB khas BN umumnya. Mereka sedar dengan kehadiran PKR ia merupakan ancaman yang dahsyat kepada parti-parti politik di Sarawak khasnya parti yang mewakili kaum bumiputra. Bagi mengelak perhatian rakyat kepada PKR dan menyandar harapan kepada Datuk Sri Anuwar Ibrahim maka dengan kalutnya UMNO dibuka pintu seketika. Maka berduyun-duyun golongan yang tidak puas hati dengan parti yang mewakili bumiputra Sarawak menjadi ahli dan berkempen menuntut UMNO mengambil alih pemerintahan Sarawak. Seolah-olah UMNO akan diterima sepenuhnya oleh PBB dan Parti-Parti yang mewakili bumi putra Sarawak. Namun pemimpin tertinggi Sarawak dengan jelas dan angkuh menyatakan Sarawak belum memerlu sebuah parti dari Semenanjung untuk mengambil alih parti pemerintah yang sedia ada di Sarawak. Sememangnya ia sudah dirancang dan UMNO tidak akan sanggup menganti PBB sebagai tunggak pemerintahan di Sarawak kerana situasi di Sarawak jauh berbeza dari situasi di Sabah. Maka terkapai-kapailah ahli yang sudah mendaftar menjadi ahli UMNO Sarawak dan telah menghulur beberapa bantuan pribadi (segolongan yang menaruh harapan dan semangat juang yang tinggi) Menjadi ahli kepada parti UMNO yang tidak boleh bertanding mewakili suara mereka di Bumi Sarawak adalah satu tindakan yang lemah dan kurang bijak. Di ruang atasan para pemimpin parti dan yang berhormat bersalaman dan ketawa puas-puas sambil mengucap ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada pemimpin UMNO kerana berjaya menyisih kelompok yang tidak bersetuju dengan PBB. UMNO adalah umpan yang berkhasiat bagi memesong sokongan kaum iban, bidayuh dan melayu kepada PKR yang ketika itu diperlekehkan kemampuan mereka untuk menang dalam pilihraya yang ke 12 baru-baru ini. Namun sebaliknya berlaku. PKR menghasilkan satu kejutan yang hebat sehingga menawan 5 buah negeri di semenanjung. Ketika itu baru terbuka mata para pendokong UMNO Sarawak dan baru terasa bahawa UMNO adalah umpan pemimpin Sarawak bagi mengalih perhatian rakyat daripada PKR. Kerana rasa menyesal dan tertipu dengan permainan politik PBB dan UMNO maka secara mendadak mereka menebang bendera UMNO serta menjadikannya sebagai kain pengelap lantai dan motor. Tanpa banyak bicara dan soalan, akhirnya mereka berpusu-pusu menuju ke arah PKR dan menjadi ahli PKR . Dan tidak hairan keahlian PKR di Sarawak akan mencecah puluhan ribu seandai PKR pusat terus mengambil peranan dan perhatian secara menyeluruh terhadap pengundi Sarawak. Kini ia menunggu masa dan peluang yang sesuai. Harus diingat pemimpin PKR baik diperingkat pusat mahupun negeri harus jangan leka dan perlu bertindak pantas dan lebih agresif lagi. Isu terkini berkaitan dengan dakwaan demi dakwaan pasukan pemerintah persekutuan terhadap Penasihat PKR adalah usaha yang jelas untuk mereka serta melambat-lambatkan PKR terus menjulang wadah di Sarawak. Rakyat Sarawak harus diberi peluang menukar kerajaan yang ada. Kerajaan yang zalim, kronisme, nepotisme, dan penyalahan kuasa serta rasuh semakin terang-terangan tanpa apa-apa tindakan.
Kepada rakyat Sarawak yang bijaksana, haruslah menterjemah mengapa UMNO harus wujud di Sarawak dan adakah kewujudannya semata-mata permainan silap mata penguasa dan pemerintan BN bagi mengekang kemaraan PKR atau melupa seketika permasalahan yang ada.
Posted by iskandar at 2:55 AM 0 comments
iskandar9blog

momogun_kimaragang said...

ya disokong tu...teruskan iskandar kasi bungkus sama itu master dedah....penakut,pengkhianat,pendusta,pengampu,perosak,penakut dan pee mampusla

momogun_kimaragang said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kepada warga malaysia jgn ikut jejak master dedah tu...klu nak buat,buat terang-terangan dong....

Den-anti PKR,PAS,DAP n MASTER DEDAH said...

haha....editor "master dedah' takut,pengecut,selfish,...
kerja tau mendedah yang tak benar je..bagi makan babi siam baru tau..bdoh 7 keturunan ko 'master dedah' padan muka ko.......
R.Petra(tak nak sebut Raja bab dia bukan Raja, tapi raja fitnah boleh la) memang patut pun dia kalah dalam kes saman tu..bab semua yg dia bongkar, pembohongan besar tahap iblis n syaitan...padan muka dia kena bayar 2 juta lebih kepada bendahari UMNO....
MASTER DEDAH PENGECUT..!!!
OK lah, kalau MASTER DEDAH tu pengecut, aku sendiri p check detail dia ngan kepakaran yang aku ada...hehe...

tapi kan, best jugak "tiup" Master DEDAh ni..bagi dia bodoh n tak tau membaca....kah...kah...

SUI- SAY TIDAK UNTUK PARTI DARI SEMENAJUNG!!!!!! said...

sebenar nya aku tak setuju ngan kewujudan UMNO mahupun penubuhannya di SARAWAK...sebabnya:
1) Di Sarawak majoriti nya penduduk bukan MELAYU.
2) Parti-parti kerajaan(BN) yang ada di SArawak sekarang memang cukup memadai n boleh membantu rakyat Sarawak dari segi perpaduan.3) Tidak mahu tengok rakyat Sarawak berpuak-puak n hilang perpaduan gara-gara kewujudan parti-parti dari Semenanjung mengambil contoh kewujudan PKR n DAP di Sarwak telah memecahbelahkan perpaduan di SARAWAK..
4) Parti-parti dari luar SARAWAK tidak tahu adat yang diamalkan di SARAWAK mahupun ,menghormati penduduknya contohnya Anuwar Ibrahim-PKR masuk kawasan orang, tidak pandai nak jaga perasaan orang kampung apabila membuat ceramah dengan menghasut penduduk orang bukan islam bangkit memperjuangkan penggunaan kalimah ALLAH di ceramah BATANG AI. ini akan mewujudkan perasaan benci di kalangan penduduk di situ..Anuwar Ibrahim memang patut dia mati kena baham ngan buaya kat sungai Batang AI..cuba nak mewujudkan kekecohan kat Sarawak.....
5) Lebih senang dengan perti-parti tempatan di Sarawak.

al min um oo i oi ti di ka'an ma'un lu ANUWAR IBRAHIM gum MASTER DEDAH ulis ya..aum..aum..aum..

semoga menjadi....hahaaha...

Allahyarham anuwar ibrahim!!!! said...

kepada ISKANDAR ZULKARNAIN N SEMUA ANAK2 BABI PKR (PEMBANGKANG)...
DI SINI SAYA INGIN MENCABAR KALIAN AGAR BERADU TENAGA SEPERTI MANA DI ZAMAN PAHLAWAN RENTAP DAHULU..SAPA KALAH, KEPALA DI PENGGAL...HEHE...

SAPA MAU BUAT KECOH DEKAT INI SARAWAK PUNYA KAWASAN, I AKN BERTINDAK SEBELUM POLIS BERTINDAK...KEH..KEH...

ESPECIALLY ISKANDAR ZULKARNAIN, I DOK KAT TEBINGAN KUCHING KALAU AWAK MAU JADI KAWAN @ LAWAN BOLEH JUMPA KITA...

oakleyses said...

nike free, michael kors handbags, louis vuitton outlet, oakley vault, coach outlet, polo ralph lauren, coach outlet store online, prada outlet, tiffany jewelry, true religion outlet, louis vuitton outlet online, cheap oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, true religion, burberry outlet online, jordan shoes, michael kors outlet online, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, red bottom shoes, nike air max, longchamp outlet, tory burch outlet online, ray ban sunglasses, prada handbags, longchamp outlet online, michael kors outlet online, gucci handbags, oakley sunglasses, kate spade outlet, louis vuitton, nike air max, longchamp handbags, christian louboutin outlet, kate spade outlet online, ray ban outlet, chanel handbags, burberry outlet online, coach purses, christian louboutin, michael kors outlet, tiffany and co jewelry, michael kors outlet store, coach outlet, christian louboutin shoes, nike outlet, louis vuitton handbags

oakleyses said...

nike free, michael kors handbags, louis vuitton outlet, oakley vault, coach outlet, polo ralph lauren, coach outlet store online, prada outlet, tiffany jewelry, true religion outlet, louis vuitton outlet online, cheap oakley sunglasses, polo ralph lauren outlet, true religion, burberry outlet online, jordan shoes, michael kors outlet online, michael kors outlet online, louis vuitton outlet, red bottom shoes, nike air max, longchamp outlet, tory burch outlet online, ray ban sunglasses, prada handbags, longchamp outlet online, michael kors outlet online, gucci handbags, oakley sunglasses, kate spade outlet, louis vuitton, nike air max, longchamp handbags, christian louboutin outlet, kate spade outlet online, ray ban outlet, chanel handbags, burberry outlet online, coach purses, christian louboutin, michael kors outlet, tiffany and co jewelry, michael kors outlet store, coach outlet, christian louboutin shoes, nike outlet, louis vuitton handbags

oakleyses said...

nike free, nike roshe, timberland, ralph lauren pas cher, longchamp pas cher, north face, michael kors canada, chaussure louboutin, nike blazer pas cher, ray ban uk, hermes pas cher, sac michael kors, louis vuitton, oakley pas cher, louis vuitton pas cher, true religion outlet, scarpe hogan, barbour, nike air max, true religion jeans, north face pas cher, air max pas cher, louis vuitton uk, sac louis vuitton, lacoste pas cher, abercrombie and fitch, nike roshe run, burberry pas cher, nike air force, converse pas cher, new balance pas cher, vans pas cher, hollister, nike free pas cher, sac vanessa bruno, mulberry uk, michael kors uk, lululemon, longchamp, ray ban pas cher, ralph lauren, air max, air jordan, guess pas cher, nike air max, tn pas cher, hollister

oakleyses said...

nfl jerseys, herve leger, canada goose outlet, p90x workout, jimmy choo shoes, giuseppe zanotti, bottega veneta, ugg, celine handbags, reebok shoes, insanity workout, uggs on sale, nike huarache, wedding dresses, soccer shoes, babyliss, canada goose, ferragamo shoes, asics shoes, ugg boots clearance, replica watches, uggs outlet, uggs outlet, mont blanc pens, lululemon outlet, birkin bag, ugg boots, nike roshe, hollister, canada goose outlet, longchamp, mac cosmetics, north face jackets, vans outlet, mcm handbags, north face jackets, chi flat iron, soccer jerseys, nike trainers, ugg outlet, ghd, abercrombie and fitch, canada goose outlet, instyler ionic styler, valentino shoes, beats headphones, marc jacobs outlet, new balance outlet, ugg soldes

oakleyses said...

canada goose, hollister clothing, uggs canada, toms outlet, juicy couture outlet, juicy couture outlet, montre femme, pandora jewelry, louboutin, nike air max, pandora charms, supra shoes, moncler outlet, thomas sabo uk, ray ban, converse, lancel, gucci, replica watches, baseball bats, moncler, ugg, swarovski jewelry, timberland shoes, canada goose, links of london uk, louis vuitton canada, canada goose pas cher, moncler outlet, converse shoes, parajumpers outlet, moncler, air max, hollister, ralph lauren, hollister canada, karen millen, iphone 6 case, wedding dress, vans, moncler, canada goose, swarovski uk, pandora uk, moncler, moncler, oakley, coach outlet

adidas nmd said...

nike factory outlet
ugg boots
coach outlet online
ray ban sunglasses
air jordan uk
coach bags
longchamp outlet
polo ralph lauren
oklahoma city thunder jerseys
polo ralph lauren

aaa kitty20101122 said...

tom ford sunglasses
chrome hearts online
pandora charms
michael kors purses
air yeezy
lacoste outlet
cheap jordans
links of london
nike dunks
kobe basketball shoes